Jeden z nás (marketingový archetyp)

Jeden z nás (anglicky the Regular Guy) je jedním ze dvanácti marketingových archetypů. Jeho další české názvy jsou dobrý chlapík, Lojza, obyčejný člověk, chlápek od vedle, realista, dělnická třída, dobrý občan nebo dobrý soused. Příkladem mohou být populární kreslené postavičky jako je Homer Simpson, pan Griffin apod. nebo rodina ze seriálu Průměrňákovi.

Díky správnému pochopení principů fungování tohoto archetypu je možné skvěle komunikovat produkty/značky s tímto archetypem zákazníkům, kteří je poptávají a tuto komunikaci ocení.

Marketingový archetyp Jeden z nás v prezentaci Emily Hean (Slideshare)
Marketingový archetyp Jeden z nás v prezentaci Emily Hean (Slideshare, odkaz na konci příspěvku)

Základní rysy archetypu Jeden z nás

Hlavní touhou člověka spadajícího do tohoto archetypu je komunikace s ostatními a cílem pak patřit mezi ně, zapadnout do společnosti. Jeden z nás má strach z toho, že by byl ze společnosti vyčleněn, bojí se vyčnívání a z toho, že ho ostatní budou ignorovat. Jeden z nás chce splynout s davem – vzhledem, chováním, produkty, které spotřebovává apod.

Jeden z nás jako značka/brand

Využití tohoto archetypu pro produkt a jeho komunikaci je vhodné tehdy, má-li například tyto charakteristiky:

  • díky užívání produktu jeho uživatel někam patří
  • jde o produkt běžné denní potřeby
  • cena produktu je nízká nebo střední, popř. jde o lepší verzi produktu, který by byl jinak levný
  • snaha o pozitivní odlišení od dražších značek pro bohaté/elitu

[wp-review id=”701″]


Další informace o tématu:

  • the Regular Guy ↑ (prezentace SlideShare od Emily Hean)
  • Mark, M.; Pearson, C. S. Hrdina nebo psanec – jak  vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů. Brno: Bizbooks, 2012. ISBN: 978-80-265-0027-8
Unikátní publikace o využití archetypů v marketingu Hrdina nebo psanec
Unikátní publikace o využití archetypů v marketingu Hrdina nebo psanec