Strategické řízení značky se neobejde bez správné nastavení pozice značky

Cesta k novému logu (1): Správné zadání

Myslíte to s podnikáním vážně? V takovém případě určitě chcete zaujmout potenciální klienty – a to lépe než konkurence. Pak budete logo využívat prakticky všude – od webu, v online reklamě, na vizitkách, v outdoorové reklamě, až po polepy aut atd. Podívejte, co je potřeba udělat v prvním kroku.


Logo může mít řadu podob – textové, obrázkové či kombinované i aplikací. V každém případě je ale třeba, aby bylo originální a zapamatovatelné. Musí odrážet charakter značky. Musíte na něj být pyšní. Špičkové firmy loga nepodceňují. Logo s vámi bude minimálně několik let, často i 10, 15 i víc. Pak může přijít na řadu jeho jemné omlazení/lifting. To je normální (jen se podívejte na Apple, IBM, HP a řadu dalších firem. Investice do dobrého loga se zkrátka vyplatí. Na cestě ke kvalitnímu logu je potřeba nezapomenout na některé důležité kroky (body). Proč? Protože každý řetěz je tak silný, jako jeho nejslabší článek. A čím jiným začít, než správným zadáním pro tvorbu loga?

Co dělá dobré logo dobrým logem

  1. nezaměnitelnost, originalita
  2. rozpoznatelnost, identifikovatelnost
  3. zapamatovatelnost
  4. nápaditost
  5. nadčasovost
  6. čitelnost
  7. lokalizovatelnost (kulturní přizpůsobitelnost)
  8. rozšiřitelnost, je-li to potřeba

Na co se soustředit při zadání

  • K čemu bude logo sloužit? Má reprezentovat osobu nebo firmu, produkt, produktovou skupinu apod.?
  • Jakou má mít logo formu? Bude textové, obrazové, nebo kombinované?
  • Co je váš byznys, kdo jsou klienti a čím jste výjimeční?
  • Jaký je váš příběh, positioning značky a její archetyp? Zkrátka v čem se lišíte od konkurence.
  • Kdo jsou vaši klienti a jaké mají charakteristiky? Čeho si na vaší značce mají vážit nejvíce?
  • Jaká přídavná jména mají lidé říct, když se jich na logo zeptáte?
  • Jaké budou oblasti použití (aplikace) loga?
  • Přemýšleli jste již o tom, jak by logo mělo vypadat? Máte nějaké vlastní nápady nebo koncepty – včetně barevných?
  • Počítáte v budoucnu s nějakým rozšířením loga?
  • Budete chtít připravit logomanuál?
  • Cokoli dalšího, co považujete za relevantní.
Strategické řízení značky se neobejde bez správné nastavení pozice značky
Ukázka stanovení strategické pozice značky Akademie Budějovice

Studium konkurence a její komunikace

Je velmi důležité, abychom nevymýšleli kolo a pak se zjistilo, že už jej vymyslel někdo před námi – a dokonce na něj má i ochrannou známku. Proto je velmi důležité provést analýzu konkurence a zjistit, jak se prezentuje, jaký používá styl apod. Je-li konkurenční logo kulaté, modré a obsahuje text, je jasné, že se musíme vydat zcela jinou cestou.

Jak dlouho počítáte, že budete na trhu?

Rok, dva, pět, deset… nebo co nejdéle to půjde? Tak dlouhou dobu s vámi bude i vaše logo. Pamatujte, že se nevyplatí šetřit na tom, co vám má vydělávat peníze – a v ideálním případě spoustu peněz. Od toho se odvíjí cena loga. Zároveň nesmí být přemrštěná. A rozhodně není cílem vás zruinovat. Musí být poctivá a odrážet význam, který logo má a práci a čas, které jsou jeho tvorbě věnovány. Myslíte, že jedna z hlavních věcí, které reprezentují vaši firmu, má být hotovo za pár stovek či několik málo tisícovek? Věřím, že nikoli.


Tvořím loga

Jsem marketingový konzultant a tvořím loga na míru. Potřebujete-li nové logo či pomoc s vytvořením nebo ukotvením značky, ozvěte se. Rád vám pomohu.

 


Další informace: