Cross Selling je taktika spadající do marketingové komunikace. Jejím cílem je zvýšit prodeje (obrat, tržby) tím, že při nákupu produktu či služby vhodně nabídnete zákazníkovi doplňkový produkt či službu.

Cross Selling (křížový prodej)

Cross Selling (česky křížový nebo také křížný prodej) je marketingová/obchodní taktika, která má za cíl zvýšit obrat firmy vhodným nabízením souvisejícího zboží.

Poznámka: S tématem Cross Selling také souvisí pojem Up Selling.


Cross Selling lze realizovat téměř při jakémkoli způsobů prodeje, ať jde o e-shopy (e-commerce), osobní prodej apod.

Příklad Cross Sellingu na Alze a na Datartu

Podívejme se, jak využívají tuto techniku dva známé české e-shopy: Alza.cz a Datart.cz. Představte si, že si chcete pořídit nový smartphone – v našem případě Nokia 6. Podívejte se, kde zmíněné elektronické obchody aplikují Cross Selling přímo na produktových stránkách.

Srovnání rozmístění nabídek cross-sellingu na e-shopech Alza.cz a Datart.cz
Srovnání rozmístění nabídek cross-sellingu na e-shopech Alza.cz a Datart.cz

Cross Selling: nabídka musí být relevantní a užitečná

Aby byla šance na úspěch prodeje co nejvyšší, musí dávat nabídka komplementárního zboží smysl. Těžko si k mobilnímu telefonu jen tak koupíte zahradní hadici, ale nabídne-li vám prodejce kvalitní pouzdro – a navíc ještě za zvýhodněnou cenu, je to již výrazně zajímavější alternativa. Typicky může následovat ještě fólie (rovnou s možností aplikace na telefon), různé kabely, paměťové karty, powerbanky, sluchátka atd. Datart navíc na čestném místě nabízí i předplatné MS Office. Podívejme se, jakou má cross-selling na zmiňovaných e-shopech formu.

Datart.cz nabízí cross-sellingové artikly v přehledné tabulce.
Datart.cz nabízí cross-sellingové artikly v přehledné tabulce.

Datart: kompaktnější, Alza: komplexnější a bez nutnosti klikat

Ačkoli je zobrazení u Datartu na první pohled přehlednější, zákazník musí pro zobrazení jiných kategorií nabídky klikat. Alza volí pro prezentaci křížového sortimentu formu otevřené tabulky, která zahrnuje řadu kategorií (konkrétně to jsou originální příslušenství, pouzdra a obaly, baterie a nabíjení, paměťové karty a další úložný prostor, sluchátka a handsfree, bezdrátové audio, drony a droidi, kabely, příslušenství do auta, smart wearables, čištění a údržba a ostatní.

Navíc je zde prezentován i Up Selling, a to formou nabídky ochranného polepu telefonu s vlastním stylem. Který ze způsobů funguje lépe? Osobně bych si vsadil spíše na ten u Alzy. Nicméně pokud byste chtěli v rámci UX vyzkoušet změny na vašem vlastním e-shopu, určitě zkuste A/B testování.

Alza.cz volí pro prezentaci křížového sortimentu formu kontinuálního výpisu dle kategorií. Na nic se nemusí klikat, stačí scrollovat.
Alza.cz volí pro prezentaci křížového sortimentu formu kontinuálního výpisu dle kategorií. Na nic se nemusí klikat, stačí jen scrollovat.

Jak moc chcete přidat plyn vy sami?

Nejlepší řešení skvěle fungují a na první pohled vypadají jednoduše a srozumitelně. Jsem marketingový konzultant a pomáhám organizacím růst v online i offline světě. Rád pomohu i vám. Stačí se jen ozvat.


Další informace k tématu: