Mudrc (marketingový archetyp)

Mudrc (anglicky the Sage) je (nejen marketingový) archetyp, který je charakteristický svou touhou objevit pravdu. Jeho cílem je využít inteligenci k pochopení fungování světa. Úskalím tohoto archetypu je, že kvůli nekonečnému studiu nikdy nemusí začít žít/konat.

Další jména pro mudrce

Podle Mark, Pearson (2010) lze použít i další názvy jako např. expert, vědec, detektiv, věštec, kritik, poradce, filozof, badatel, myslitel, vizionář, profesionál, mentor, učitel, hloubavý člověk. Ukázkovým příkladem člověka typu mudrc je například Jan Patočka.

Mudrc v marketingu

V marketingu je archetyp mudrc vhodný tam, kde je kladen důraz na znalosti, inteligenci, kde se přemýšlí. Využití tohoto archetypu pro identitu značky je dobrým krokem, pokud firma:

  • poskytuje odborné rady a informace,
  • povzbuzuje své klienty k přemýšlení,
  • využívá nové vědecké poznatky,
  • využívá pro doložení kvality tvrdá data a fakta,
  • odlišuje produkt od ostatních, jejichž kvalita je sporná.
Typickým příkladem značek, které využívají archetyp mudrc, jsou univerzity. Zde je Marquette University, (WI, USA).
Typickým příkladem značek, které využívají archetyp mudrc, jsou univerzity. Zde je Marquette University ↑, (WI, USA).

 

Příklady značek typu mudrc

Protože tento web je zaměřen především na obor marketing, je vhodné ukázat i příklady značek/brandů, které archetyp mudrc cíleně budují a dlouhodobě využívají. Jde například o tyto:

  • stanice Český rozhlas Plus (dříve ČRo 6),
  • televizní kanál ČT24,
  • knihkupectví Barnes & Noble,
  • konzultační společnosti PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young,
  • Stanford University,
  • fyzik Albert Einstein,
  • televizní hvězda Oprah Winfrey.
Geniální fyzik Albert Einstein je typickým příkladem člověka s převažujícím archetypu mudrc.
Geniální fyzik Albert Einstein je typickým příkladem člověka s převažujícím archetypu mudrc.

Marketing, který nutí lidi přemýšlet

Jak vyplývá z výše uvedeného, archetyp mudrc není zdaleka pro každou značku či produkt. Často vyžaduje, aby zákazníci přemýšleli a považovali přemýšlení za důležité. Zcela jistě se mudrc nehodí ani pro firmy ani pro zákazníky, kteří kladou důraz zejména na nejnižší cenu, nízkou kvalitu apod.

Standfordská univerzita patří do Ivy League (Břečťanové ligy). Je typickým příkladem mudrce. Podobně jako MIT.
Standfordská univerzita ↑ patří do Ivy League (Břečťanové ligy). Je typickým příkladem mudrce. Podobně jako MIT ↑.

[wp-review id=”1334″]


Další informace o archetypu mudrc:

  • the Sage ↑ (prezentace na SlideShare od Emily Hean)
  • článek o archetypu mudrc ↑ zejména v literatuře od Markéty Růžičkové
  • Mark, M.; Pearson, C. S. Hrdina nebo psanec – jak  vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů. Brno: Bizbooks, 2012. ISBN: 978-80-265-0027-8
Unikátní publikace o využití archetypů v marketingu Hrdina nebo psanec
Unikátní publikace o využití archetypů v marketingu Hrdina nebo psanec