CRO je zkratka anglických slov Conversion Rate Optimization. Česky můžeme tento termín přeložit jako optimalizace míry konverze. V podstatě jde o soubor činností, které ve výsledku dosáhnou toho, že web je úspěšnější, výkonnější. CRO souvisí s pojmem UX. A to má pozitivní vliv na nastavené metriky výkonnosti.
Malé rozdíly v míře konverze mají velké důsledky
Trochu jsem na toto téma zabrousil i v tématu webová analytika. Představte si, že na web vám měsíčně přijde 10.000 lidí. Podívejme se, jak se projeví rozdíly v míře konverze v praxi.
Konverzní poměr 2 %
Z výše uvedených 10.000 lidí při tomto konverzním poměru pošle poptávku 0,02 x 10.000 = 200. Při 25 % úspěšnosti je to 50 skutečných zákazníků.
Konverzní poměr 4 %
Při analogickém výpočtu (změnila se pouze míra konverze) je počet zákazníků dvojnásobný, tj. 100. To znamená i dvojnásobný zisk.
Jak se optimalizuje míra konverze?
Metod pro CRO je celá řada. Moc se mi líbí, jak k výzvě přistoupilo Qualaroo (viz odkaz níže). Tady je příklad (ano, trochu složitější, ale stojí za to) od SEO Gadget:
CRO infografika od SEOgadget.co.uk ↑, mrkněte i na full guide od SEOmoz ↑
Co (mimo jiné) ovlivňuje míru konverze
- Jasně definovaná hodnota: co vlastně bude návštěvník webu mít z toho, že konverzi udělá?
- Relevance: Je to, co návštěvník na webu v souladu s tím, co očekává, že uvidí?
- Jasné sdělení: Ruku na srdce – je to, co na stránce lidi vidí, pochopitelné?
- Jistota/nejistota: Je na stránce něco, co u návštěvníka vyvolává nejistotu a způsobuje, že návštěvník pochybuje?
- Rozptýlení: Co vidí návštěvník jako první/hlavní? Pomáhá to účelu, nebo je to kontraproduktivní?
- Naléhavost: Proč by měli návštěvníci jednat hned teď? Mají důvod?
Kromě výše uvedeného je ještě celá řada dalších faktorů, které mají vliv. Namátkou je to technologie a technická přívětivost webu.
Používané metody
Při optimalizaci míry konverze se používají například tyto metody:
- A/B testování
- multivariantní testování
- uživatelské testování
- webová analytika
- analýza pomocí oční kamery
Další informace související s tématem CRO:
- Zvyšování míry konverze ↑ (MOZ.com)
- Avinash Kaushik o CRO ↑
- Zvyšování míry konverze krok za krokem ↑(Qualaroo.com)
- Téma na anglické Wikipedii ↑
- e-Publikace z dílny české H1 ↑ [PDF]
- Možnosti optimalizace podle Roberta Němce ↑