CRO: optimalizace míry konverze

CRO je zkratka anglických slov Conversion Rate Optimization. Česky můžeme tento termín přeložit jako optimalizace míry konverze. V podstatě jde o soubor činností, které ve výsledku dosáhnou toho, že web je úspěšnější, výkonnější. CRO souvisí s pojmem UX. A to má pozitivní vliv na nastavené metriky výkonnosti.

Malé rozdíly v míře konverze mají velké důsledky

Trochu jsem na toto téma zabrousil i v tématu webová analytika. Představte si, že na web vám měsíčně přijde 10.000 lidí. Podívejme se, jak se projeví rozdíly v míře konverze v praxi.

Konverzní poměr 2 %

Z výše uvedených 10.000 lidí při tomto konverzním poměru pošle poptávku 0,02 x 10.000 = 200. Při 25 % úspěšnosti je to 50 skutečných zákazníků.

Konverzní poměr 4 %

Při analogickém výpočtu (změnila se pouze míra konverze) je počet zákazníků dvojnásobný, tj. 100. To znamená i dvojnásobný zisk.

Jak se optimalizuje míra konverze?

Metod pro CRO je celá řada. Moc se mi líbí, jak k výzvě přistoupilo Qualaroo (viz odkaz níže). Tady je příklad (ano, trochu složitější, ale stojí za to) od SEO Gadget:

The SEOGadget guide to Conversion Rate Optimisation - Infographic
CRO infografika od SEOgadget.co.uk ↑, mrkněte i na full guide od SEOmoz ↑

Co (mimo jiné) ovlivňuje míru konverze

  1. Jasně definovaná hodnota: co vlastně bude návštěvník webu mít z toho, že konverzi udělá?
  2. Relevance: Je to, co návštěvník na webu v souladu s tím, co očekává, že uvidí?
  3. Jasné sdělení: Ruku na srdce – je to, co na stránce lidi vidí, pochopitelné?
  4. Jistota/nejistota: Je na stránce něco, co u návštěvníka vyvolává nejistotu a způsobuje, že návštěvník pochybuje?
  5. Rozptýlení: Co vidí návštěvník jako první/hlavní? Pomáhá to účelu, nebo je to kontraproduktivní?
  6. Naléhavost: Proč by měli návštěvníci jednat hned teď? Mají důvod?

Kromě výše uvedeného je ještě celá řada dalších faktorů, které mají vliv. Namátkou je to technologie a technická přívětivost webu.

Používané metody

Při optimalizaci míry konverze se používají například tyto metody:

  • A/B testování
  • multivariantní testování
  • uživatelské testování
  • webová analytika
  • analýza pomocí oční kamery
Oční kamera, kterou má k dispozici Katedra marketingu, obchodu a služeb na FEK ZČU v Plzni
Oční kamera, kterou má k dispozici Katedra marketingu, obchodu a služeb na FEK ZČU v Plzni

Další informace související s tématem CRO: