Konverze: provedení určité akce na webu

Konverze (anglicky conversion) je cíl, který má návštěvník webu udělat. Jako konverzi lze nastavit v podstatě cokoli, co dává smysl v souvislosti s cíli konkrétního webu. Nejčastěji však jde o:

  • odeslání formuláře,
  • přihlášení k odběru novinek,
  • nákup na e-shopu,
  • zhlédnutí určité stránky (například stránky s kontakty),
  • stažení souboru,
  • interakce s nějakým online mechanismem (např. konfigurátor pojištění),
  • zavolání telefonem,
  • napsání e-mailu.

Konverze se sledují pomocí některého z nástrojů webové analytiky, například Google Analytics.

Příklad konverze: odeslání formuláře

Zde vidíme, že v průběhu času bylo z dané stránky odesláno celkem 7 formulářů při konverzním poměru 5,88 %. To znamená, že ze 100 návštěvníků 5,88 odešle formulář.

Příklad sledování konverzí v Google Analytics - počet odeslaných poptávkových formulářů z webu.
Příklad sledování konverzí v Google Analytics – počet odeslaných poptávkových formulářů z webu.

Všimněte si, že nový web se zatím nízkou návštěvností, který slouží jako modelový příklad, má za sledované období celkem 119 návštěv. návštěvnosti dominuje Seznam a přímá návštěvnost. Do seznamu zdrojů se připletla i spamový google-liar.ru, který by bylo ideální odfiltrovat.

Nicméně konverzní poměr u organického vyhledávání na Seznamu se však podílí na počtu odeslaných poptávek z téměř 90 %. Zvyšování konverzního poměru se věnuje disciplína nazvaná CRO (conversion rate optimization), která je součástí UX – uživatelské zkušenosti. Konverze také mají vliv na splnění klíčových indikátorů výkonu – KPI.

Tabulka ukazující konverzní poměr podle zdrojů návštěvnosti
Tabulka ukazující konverzní poměr podle zdrojů návštěvnosti

Konverzní trasy

Zdaleka neplatí, že návštěvník přijde na web, prohlédne si jej a udělá konverzi. Konverzní trasy bývají někdy i dost dlouhé – tak jako na tomto ilustračním obrázku z jednoho e-shopu.

Příklad dlouhých konverzních tras - 18 návštěv webu z různých zdrojů před provedením konverze
Příklad dlouhých konverzních tras – desítky návštěv webu z různých zdrojů před provedením konverze

Další informace související s tématem konverze: