Nový firemní web pro rodinnou optiku v Budějovicích a Kaplici

Optika Bartoňová je rodinná firma s pobočkami v Českých Budějovicích a v Kaplici. Na trhu působí od roku 1991. Prezentace na internetu byla do nedávna slabší částí marketingové komunikace. Proto jsme se s panem Bartoněm, jednatelem optiky, sešli počátkem března a domluvilise na tom, jak tuto slabinu přeměnit na silnou stránku.

Takhle vypadala původní verze webu, kterým se Optika Bartoňová prezentovala
Takhle vypadala původní verze webu, kterým se Optika Bartoňová prezentovala

První krok? Důkladná analýza

Nejdříve bylo nutné ujasnit cíle webu a roli, kterou má hrát ve firemní komunikaci a v obchodním modelu jako takovém. Jednoznačným cílem je přesvědčit lidi k návštěvě poboček optiky. Trh oční optiky je vysoce konkurenční. Jen v ulici Dr. Stejskala jsou optiky hned tři, v nejužším centru Budějovic jej jich pak šest. A v Budějovicích a okolí v podstatě desítky. Proto jsme nepostupovali na základě domněnek a intuice, ale opřeli jsme se hned o několik analýz.

Studium konkurence

Nejdřív byly zhodnoceny nejen webové prezentace přímých konkurentů, ale i příklady očních optik v jiných tuzemských i zahraničních městech. Cílem bylo získat přehled o tom, z čeho je možné si vzít příklad, čeho se naopak vyvarovat a kde se otevírají největší příležitosti. Pro inspiraci jsem procházel i ukázky zajímavých projektů na AWWWards.com ↑ (galerie webů). Prošel jsem optiky z Čech, Německa, Rakouska, Francie, Anglie, USA i Japonska.

Příklad webu z odvětví oční optiky (Kalifornie, USA)
Příklad webu z odvětví oční optiky (Kalifornie, USA)

Analýza vyhledávání optiky

Web může být sebehezčí, ale neobsahuje-li věci, které lidé hledají, nenajdou ho. Proto jsem udělal analýzu klíčových slov. Díky ní jsme získali přehled toho, co v oblasti oční optiky na internetu letí, co méně, kde je největší konkurence a na jaká slova je dobré být vidět.

Ukázka, jak lidé na internetu hledají brýle
Ukázka, jak lidé na internetu hledají brýle

Zjištění preferencí zákazníků

Po zjištěních, která vyplynula z analýzy klíčových slov, jsme ještě provedli dílčí výzkum přímo mezi lidmi, kteří brýle sami nosí. Ptali jsme se, co je pro ně při výběru oční optiky nejdůležitější. Celkem jsme položili 16 otázek (některé byly uzavřené, jiné otevřené).

Ukázka získaných odpovědí od lidí, kteří nosí brýle
Ukázka získaných odpovědí od lidí, kteří nosí brýle (z důvodu citlivosti dat bez popisků).

Příprava konceptu

S vědomím, co mají nové internetové stránky dělat a umět, začaly práce na jejich návrhu.

Struktura webu

Nejdříve byla definována struktura webu. Přihlédli jsme k sortimentu, logice věci i výsledkům analýzy klíčových slov. Díky tomu jsme přesně věděli, jak a na co ve výsledku optimalizovat jednotlivé produktové stránky, kontakty a vše ostatní.

Mapa nového webu
Mapa nového webu

Design

Dobrý design má zdůraznit a srozumitelně komunikovat to důležité. Každý prvek hraje nějakou roli a jeho existence musí být ospravedlnitelná. I přes to, že inspiraci jsme hledali v tuzemsku i zahraničí, jsme nikoho nekopírovali ani nenapodobovali. Výsledný design je přehledný, podporuje pozici značky a kombinuje barvy a tvary, které jsou pro Optiku Bartoňová typické. Vše má působit lehce, přehledně a srozumitelně. Webové stránky jsou navíc díky zvolenému hostingu i použitým technologiím rychlé.

Ukázka sekce Dioptrické brýle
Ukázka sekce Dioptrické brýle

Testování

V určitých fázích vývoje byl web podroben uživatelským testům a výsledky/zpětná vazba byly do prezentace zapracovány. Scénáře měly za cíl například odhalit úzká místa při hledání kontaktů, způsobů, jak se do optiky dostat, změřit, jak rychle se návštěvník na stránce zorientuje, rezervace termínu měření zraku apod.

Ostrý provoz a dílčí výsledky

Po otestování všech funkcí i mobilní verze byl web spuštěn. Ihned po spuštění si stránky začaly budovat pozici v rámci výsledků vyhledávání jak na Googlu, tak na Seznamu. Vývoj webu od počátku do spuštění trval necelé dva měsíce. Samozřejmostí je nasazení webové analytiky a monitorování výkonnosti webu pro úpravy a optimalizaci. Konverzi na webu učiní více než 50 % návštěvníků. I díky lokální optimalizaci je web navštěvován především lidmi z Českobudějovicka a Kaplicka. Přesně tak, jak to bylo navrženo a jak to z pohledu podnikání klienta dává smysl.

Dílčí parametry výkonnosti webu (KPI)
Dílčí parametry výkonnosti webu (KPI)

Weby pro podnikatele, malé i střední firmy

Tvořím moderní a spolehlivé weby pro klienty z téměř všech oborů (vyjma tabákového průmyslu, obsahu pro dospělé, státní správy a hazardu). Právě nyní jsme potvrdili spolupráci s advokátní kanceláří na Floridě a autoservisem v Českých Budějovicích. Máte-li zájem o kvalitní web i vy, ozvěte se, domluvíme se.