Velmi se doporučuje u persony přidat i fotografii. Vše je pak mnohem reálnější.

Persona: skvělý nástroj pro porozumění zákazníkům

Persona je modelový zástupce segmentu. Její vytvoření pomáhá vžít se do role zákazníka a pochopit, co je pro něj důležité. Pro správnou práci s personami je nutné být schopen/schopna empatie. Nebo jak říká můj kolega z katedry – „umět chodit v jeho bačkorách“.

Pro personu je charakteristické, že je popsána skutečně do detailu. Tak, jak je to vidět např. v článku na M-Journal (viz níže). Když pracuji s personami například při tvorbě webových stránek, vytvořím jich vždy několik. Záleží na tom, kolik je zákaznických segmentů.

Persona: co o ní potřebujete vědět?

Charakteristiky, které se v případě person popisují, mohou být například tyto:

  • jméno
  • modelová fotografie
  • pohlaví
  • věk
  • váha
  • výška
  • pracovní pozice
  • příjem
  • zájmy
  • oblíbená barva
  • oblíbená hudba
  • specifické dovednosti
  • specifické požadavky a nároky
  • způsob oblékání,
  • cestování,
  • koníčky,
  • vyznávané hodnoty,
  • zákaznické preference
  • strávení typického dne,

Příklad persony

Představte si, že máte lokální obchod s hudebními nástroji. V sortimentu máte také bohatě zastoupené kytary – od nejlevnějších až po ty opravdu drahé. Jedním ze zákaznických segmentů jsou i mladí lidé, kteří si chtějí pořídit lepší nástroj. Jak by bylo možné persony využít v tomto případě?

Tereza, 24 let, studentka VŠ – členka hudební kapely

  • Jméno a příjmení: Tereza Brechovská
  • Věk: 24, narozeniny 5. dubna
  • Vzdělání: střední s maturitou, studentka antropologie
  • Zájmy: škola, hra na kytaru, kapela, focení, móda, v létě běhání a v zimě běžky
  • Oblíbené jídlo a pití: tofu burger a Kofola
  • Knížka: Alchymista od Coelha, Harry Potter
  • Hudba: folk
  • Film: Návrat do Cold Mountain
  • Zlozvyk: skákání do řeči
  • Přání: vlastní výzkum a zajímavá práce
  • Příjem: od rodičů, brigády, úspory, měsíčně asi 8,500,- Kč
  • Značka, která ji napadne první: Mini Cooper
  • Kam chodí nejčastěji na internetu: Facebook, YouTube, CSFD.cz

Příběh

Tereza hraje na kytaru od svých 10 let. Začínala na základní umělecké škole. První kytaru jí tenkrát koupili rodiče. Druhou si už koupila sama, když šla na druhý stupeň v ZUŠce. Hraní ji nepřestalo bavit ani když přešla na vysokou (studuje antropologii v Praze). Ve druhém ročníku spolu s kamarády založila amatérskou hudební kapelu. Nejdřív to bylo jen hraní pro radost během volna, ale postupem času se ukázalo, že jsou schopni hrát i na veřejnosti – a docela s úspěchem. Tereza má přítele, se kterým bydlí ve studentském bytě. Opravdu se mu líbí, jak Tereza hraje a podporuje ji v tom. Stará kytara už ale nehraje tak, jak by bylo potřeba, a proto se rozhodla koupit novou. Chce za ni dát do 20.000,- korun. Rozhoduje se, kde ji koupit. Zná Kytary.cz, ale neví, zda je dobré koupit si hudební nástroj online. Co když se cestou rozbije, nebude to ono, nepadne dobře do ruky atd. Myslí si, že možná je lepší trochu si připlatit, ale mít jistotu, že si všechno může dobře vyzkoušet.

Velmi se doporučuje u persony přidat i fotografii. Vše je pak mnohem reálnější.
Velmi se doporučuje u persony přidat i fotografii. Vše je pak mnohem reálnější.

Je zkrátka důležité umět dobře popsat zástupce zákazníků tak, aby bylo možné ušít mu nabídku přímo na míru. To nemyslím jako frázi, ale jako obchodní nutnost. Nenabídnete-li to pravé klientovi vy, nabídne mu to někdo jiný.

Persony se nevytvářejí jen při tvorbě webu, ale také při návrhu online reklamy, nového produktu atd.

Využijte persony ve svém marketingu i vy

Jsem marketingový konzultant, s personami běžně pracuji a tvořím je. Pokud máte zájem, dejte mi vědět a zjistíme, jak vám mohu pomoci.


Další informace o personách: