Online marketing je dobrý sluha, ale zlý pán

Online marketing je dobrý sluha, ale zlý pán

Zaujal mě článek Ondřeje Ročka z agentury Yinachi, který se jmenuje Útočí armáda marketingových brojlerů (a vyšel v MaM 2/2019). Jde o příspěvek do diskuse, v níž jde mimo jiné o to, zda online marketing dokáže jako kouzelná hůlka vyřešit všechny výzvy (komerční) komunikace. Domnívám se, že tato diskuse je velmi potřebná a přínosná. Ne proto, že bychom neznali odpověď na výše uvedenou otázku, protože ta je jasná: Ne, online marketing není automatickou spásou pro jakoukoli firmu či organizaci. Spíše jde o to, abychom si uvědomili, v čem je skutečná podstata marketingu. A že „digitál“ je sice důležitou, nicméně stále jen „pouhou“ podmnožinou marketingu jako takového.


Nejefektivnější komunikační kanál pro řadu firem

Online marketing má řadu výhod – ať je to poměrně efektivní měření výsledků aktivit, rychlost nasazení kampaní nebo jejich úprava, možnost dosažení vysoké efektivity apod. Je také pravda, že pro řadu firem je internet/digitální prostředí kanálem pro komunikaci, který dává největší smysl. Znám případy organizací, kdy roky nebyla dána ani koruna do placené reklamy, protože všechny klienty přivedl obsahový marketing, jinde PPC kampaně naopak tvoří základ komunikačního mixu. Jenže ani v takovém případě není dobré si myslet, že online je středobodem světa. Není a nemůže být.

Empatie, kreativita a disciplína

Zůstat dlouho jen za monitorem a klávesnicí může být poměrně nebezpečné. Kvůli tomu totiž můžeme ztratit kontakt jak s lidmi, na které cílíme, tak s lidmi, pro které pracujeme. Už je to pěkná řádka let, co jsem vzal studenty na workshop do pražské agentury Dark Side. Tenkrát se ptali managing partnera Tomáše Jindříška, co patří mezi nejdůležitější vlastnosti dobrého marketéra. Odpověděl, že rozhodně jde o empatii, schopnost vcítit se do zákazníka. Můj vysokoškolský učitel, doc. Eger, tomu říkal „umět chodit v bačkorách zákazníků“. A je to svatá pravda.

(Digitální) marketing musí vycházet z reality

Pokud chceme dobře prodávat, je potřeba vědět, co lidé, kteří si to mají koupit, vlastně chtějí. Myslím, že na tuto tezi velmi dobře platí přirovnání, kdy lidé nevidí slona v místnosti. Je důležité znát nejen preference, ale i obavy, vyslovená (i nevyslovená) přání klientů. Často se na to zapomíná. Jak můžeme například vytvořit kvalitní web, který má dobře fungovat, když nevíme, co je pro cílovou skupinu (nebo cílové skupiny) důležité? Musíme se jich zkrátka zeptat. To znamená, jak také píše Ondřej Roček ve svém článku (a říkal Jan Werich ve svém filmu):

Nebát se, jít mezi lidi a ptát se.

Máme-li štěstí, bude cílovou skupinu dobře znát klient a může nám dát řadu dobrých odpovědí a postřehů, protože sám už výzkumy provedl. Vyplácí se však ověřit si (aktualizovat) získané poznatky i ve skutečnosti.  A to také znamená například jít na pískoviště mezi maminky a ptát se jich třeba na to, co považují za důležité u vzdělávacích kurzů pro svá batolata.

Poctivý přístup něco stojí

Doba digitální nabízí řadu nástrojů typu „udělej si sám“. Navrhni si logo, postav si web, udělej si kampaně. Ano, jde to. Otázkou je, jaký bude výsledek. Pro někoho skutečně může jít o zajímavé nabídky, troufnu si však říci, že pro většinu lidí a firem je lepší, když si zvolí spolupráci s někým, kdo se danou činností (poctivě) živí. Slovo poctivě je důležité a na místě. Ono je totiž snadné slíbit modré z nebe za hubičku, pak narychlo „splácat“ web, naklikat pár kampaní, spustit to a dát od všeho ruce pryč. To samozřejmě znamená, že cenově jsou solidní nabídky opticky méně výhodné, protože jsou dražší. Jenomže co je lepší: „ušetřit“ a pak zjistit, že to nefunguje, nebo udělat poctivý výzkum, a vše pak připravit na základě reálných dat – a nakonec sklízet bohaté plody předchozí práce?

Zpomalme, zamysleme se a vnímejme celý kontext

Digitální marketing není samospasitelný. Musí vycházet z hlubší podstaty. Pokud není propojen se znalostí reálného stavu věcí, cílové skupiny, konkurence a cílů, může se stát, že budeme tvořit tak trochu (nebo i víc) nesmysly. A to by byla škoda. Vždyť jaká jiná disciplína nabízí možnost propojit (exaktní) data a kreativitu? Spor o to, zda jde spíše o umění nebo o vědu potrvá dál. Spor o to, zda je „digitál“ středobodem světa, by už trvat nemusel. Jestli se vám nastíněný přístup líbí, rád vám pomohu dosáhnout vašich cílů.


Jsem marketingový konzultant a tvořím značky, webové prezentace i komunikační kampaně. Propojuji online i offline svět. Stačí se jen ozvat.