Co jsou události ve webové analytice a proč je dobré je měřit?

Událost (event) ve webové analytice

Událost (anglicky event) je interakce návštěvníka webu se stránkou. Její měření není podmíněno opětovným načtením stránky nebo obrazovky.

Jako události lze měřit například:

  • stažení souboru,
  • interakce s formulářem (např. nastavování parametrů),
  • scrollování (posunutí obsahu na stránce),
  • kliknutí na externí odkaz,
  • odeslání formuláře,
  • kliknutí na tlačítko,

Události v Google Analytics

V Google Analytics najdeme měření událostí na kartě Chování → Události. Eventy lze měřit také jako konverze. Ukažme si to na konkrétním příkladu:

Představte si stránku firmy s lokálním dosahem. Pro majitele je důležité, aby ho kontaktovali zákazníci z blízkého okolí. Proto mu běží PPC kampaně ve vyhledávání, z nichž přicházejí návštěvníci. Majitel firmy chce vědět, jaké procento z nich mu zavolá.

Proto je na mobilní verzi webu tlačítko “Zavolat”. Po kliknutí na něj se aktivuje událost “Telefonní hovor”, která je zároveň nastavena jako konverze.

Ukázka tlačítka s měřenou událostí (zobrazuje se jen na mobilní verzi webu)
Ukázka tlačítka s měřenou událostí (zobrazuje se jen na mobilní verzi webu)
Měření událostí umožňuje mít lepší přehled o tom, co se na webu děje.
Měření událostí umožňuje mít lepší přehled o tom, co se na webu děje.

 

Zde vidíme ještě data z dalšího webu: počet kliknutí na zahájení hovoru je zasazeno do kontextu konverzního poměru
Zde vidíme ještě data z dalšího webu: počet kliknutí na zahájení hovoru je zasazeno do kontextu konverzního poměru

Jak nastavit měření událostí

Měření událostí se provádí kódem. Ten lze na web přidat různými způsoby. Podívejme se na některé z nich. Protože nejčastěji tvořím weby v systému WordPress, ukážeme si příklady právě z tohoto prostředí.

Přidání kódu do políčka "On Click" - zde v builderu, který doprovází šablonu West.
Přidání kódu do políčka “On Click” – zde v Open Page Builderu, který doprovází šablonu West.

Kód pro měření události – klik na tlačítko pro zahájení telefonického hovoru:

gtag(‘event’, ‘click’, { ‘event_category’: ‘CALL’});

Dalším způsobem, který je poměrně pohodlný, je využití pluginu pro WordPress, který se jmenuje Gravitate Event Tracking. Výhodou je, že lze nastavit sledování téměř čehokoli, plugin je však už 2 roky neaktualizovaný. Podle mé zkušenosti však funguje stále dobře, a potvrzuje to i správce fóra na Diviengine.com. Já osobně tento plugin používám u všech webů postavených na Divi.

Ještě jinou možností je nastavení všeho přes Google Tag Manager. K tomu je podrobná nápověda zde ↑.


Jsem marketingový konzultant a pomáhám firmám i živnostníkům růst. Rád pomohu i vám. Stačí se jen ozvat.