CTA - Call to Action, výzva k akci

CTA (Call to Action)

CTA je ve světě marketingu zkratkou slov Call to Action (česky výzva k akci). Často je spojena s tlačítkem (anglicky buttonem), na které má uživatel kliknout a přiblížit se tak požadované konverzi (v ideálním případě ji provést). Může mít řadu podob, například tyto:

  • odeslání poptávky
  • registrace (e-mailing, kurz, …)
  • přechod na jinou stránku
  • vložení zboží do košíku
  • vytočení telefonního čísla
  • sdílení obsahu
  • stáhnutí (download) nějakého obsahu

Význam CTA: vést uživatele k cíli

Jednoduchá marketingová poučka říká:

Chcete-li, aby návštěvník vašeho webu něco udělal, musíte mu to říct.

Může se to zdát triviální, nicméně je v tom opravdu velký kus pravdy. CTA (Call to Action), čili výzva k akci, směřuje lidi k tomu, co chcete, aby udělali. Je-li dobře formulována, lidé jí rozumí a vědí, co se stane, když ji provedou. Podívejme se na příklad – web amerického poskytovatele cloudových služeb Vultr.

Příklad CTA: tlačítko pro založení účtu, které k této akci přímo vyzývá a navíc je velmi blízko dalšímu srozumitelnému vysvětlení (Vultr.com)
Příklad CTA: tlačítko pro založení účtu, které k této akci přímo vyzývá a navíc je velmi blízko dalšímu srozumitelnému vysvětlení (Vultr.com)

Klasický příklad: tlačítko Přidat do košíku

Klasickým příkladem CTA prvku je tlačítko pro přidání zboží do košíku v elektronických obchodech. Zde jsou příklady Alza.cz a Datart.cz pro v podstatě identický produkt (Nokia 6).

Na Alze má CTA tlačítko zelenou barvu, je doplněno ikonou a textem Koupit.
Na Alze má CTA tlačítko zelenou barvu, je doplněno ikonou a textem Koupit.
Také Datart používá zelená tlačítka. Ikona je umístěna vpravo a text zní Vložit do košíku
Také Datart používá zelená tlačítka. Ikona je umístěna vpravo a text zní Vložit do košíku

Význam CTA pro zvyšování konverze

Vyladění výzvy k akci má zásadní dopad na míru konverze. V rámci jejího zvyšování a optimalizace (CRO) lze i s pomocí A/B testování dosáhnout mimořádných výsledků. Je totiž relativně snazší (za jinak stejných podmínek) zdvojnásobit míru konverze než zdvojnásobit návštěvnost. Přímou souvislost s dobrým fungováním výzev k akci má copywriting, respektive návrh UX.

Příklad umístění hlavních prvků CTA - konverzních tlačítek v drátěném modelu webové stránky (záměrně rozostřeno pro podtržení významu umístění tlačítka)
Příklad umístění hlavních prvků CTA – konverzních tlačítek v drátěném modelu webové stránky (záměrně rozostřeno pro podtržení významu umístění tlačítka)

Používáte vy sami správné výzvy k akci?

Chcete-li zvýšit obchodní potenciál vašeho webu a vyladit výzvy k akci, rád vám pomohu. Jsem marketingový konzultant a pracuji pro všechny typy organizací – od živnostníků až po nadnárodní korporace. Stačí se jen ozvat.


Další informace k tématu: